Lodołamacz zaprojektowany i przeznaczony do walki z zalodzeniem rzek i akwenów. Od rozpoczęcia budowy i przez cały okres eksploatacji podlegał nadzorowi Polskiego Rejestru Statków.
Do dnia 2025-03-09 formalnie lodołamacz spełnia wymagania Urzędu Żeglugi Śródlądowej na zgodność z wymaganiami UE.
Lodołamacz został zaprojektowany i przeznaczony do walki z zalodzeniem rzek i akwenów jako lodołamacz liniowy. Od rozpoczęcia budowy do ostatniego odnowienia klasy, przez cały okres eksploatacji podlegał nadzorowi Polskiego Rejestru Statków. W UŻŚ zarejestrowany jest jako lodołamacz liniowy.
Kadłub zbudowany zgodnie z przepisami PRS (1969) dla lodołamaczy i holowników śródlądowych. Stal gatunku A i (B) z atestem PRS. Część dziobowa z usztywnieniami owręża prostopadłymi do PS. Część burt z odbojnicami. Dno otwarte poza rejonem zbiorników. Pokład podparty konstrukcyjnie, związany węzłówkami z wręgami dla zapewnienia wymaganej sztywności.
Konstrukcja pokładu w rejonie haka holowniczego, windy holowniczej, windy kotwicznej i pachołów odpowiednio wzmocniona. Konstrukcyjne wzniosy pokładu w kierunku rufy i dziobu. Na rufie za śrubą napędową ostroga lodowa.
Napęd główny z wałem śrubowym i śrubą stałą w systemie bezpośrednio-nawrotnym; uruchamiany sprężonym powietrzem. Silnik główny produkcji VEB SKL-Magdeburg DDR typ: 8NVD36-1U bez doładowania.
Zespół prądotwórczy na paliwo Diesla o temperaturze zapłonu powyżej 60oC.
Urządzenie sterowe
Wciągarka kotwiczna ręczna na dziobie
Górna część nadbudówki opuszczana hydraulicznie; maszt nawigacyjny składany.
Jednostka gotowa do oględzin/sprzedaży w Szczecinie.